Busy foto red str 20180606

Har du også altid travlt?

I verden af i dag er der for meget af det meste: For meget arbejde, for meget information og kommunikation, for mange ting, der skal ordnes og gøres, for meget konkurrence. En overvældende og konstant travlhed synes på mange måder at være blevet et livsvilkår.

De fleste kæmper en heroisk men forgæves kamp for at følge med og nå det hele. I virkeligheden er det ikke muligt at nå alt det, vi skal og gerne vil. Selv om vores liv er blevet ekstremt aktive, så kan vi ikke nå i mål ved at arbejde mere eller hurtigere.

Det er en myte, at tilfredshed på jobbet kommer af at nå det hele, at komme til bunds i mail-boksen eller gennem bunkerne på skrivebordet.

Travlhed gør os hverken tilfredse eller lykkelige, men stjæler vores tid og energi. Oveni hatten ender travlheden med at give nogle af os stress, og det er jo en rigtig grim ting.

Skal vi kunne trives midt i travlheden og føle os som herre over vores eget liv, må vi fokuserer på at sætte vores præg på tingene, gøre en forskel og bruge tid sammen med dem, vi holder af. Vi må vælge at være strategiske frem for produktive.

Det er budskabet i bogen ”Busy – How to thrive in af world of to much” af Tony Crabbe.

Hvis du vil genvinde kontrollen over dit arbejde og dit liv, så sørg for at finde tid til at læse denne bog!

Køb den fx på Saxo.dk (kr. 49,95 (e-bog), kr. 109,95 (paperback), kr. 259,95 (hardback)).

/Pernille Andersen  juni 2018

Undgå fejl, når I køber kontormøbler

Når vi rådgiver virksomheder, ser vi ofte, at man har købt den samme stol til alle medarbejderne. Helt ens stole ser pænt og ensartet ud, men konsekvensen er ofte, at stolen er for stor til de mindste medarbejdere: De kan ikke nå ordentlig ind på stolesædet, og kommer til at sidde dårligt og uden ordentlig lændestøtte.

 

De færreste ved, at den samme stol ofte fås i forskellige højder, dvs. med forskellige gaslifte, der giver forskellig siddehøjde. Stole med helt ens gaslifte gør fx tit, at de højeste sidder for lavt, eller endnu værre, at de laveste medarbejdere ikke kan nå jorden.

 

Vi foreslår altid, at man tager højde for menneskers forskellighed fra starten. Det pæne ensartede udtryk holder alligevel kun, til den første medarbejder får en rygsygdom eller en trafikskadet nakke, og derfor får behov for fx en saddelstol eller en specialstol med nakkestøtte.

 

En anden klassisk fejl er, at man har fået købt borde, der enten ikke kan blive lave nok til de laveste medarbejdere eller ikke kan blive høje nok til, at de højeste arbejder stående.

/Pernille Andersen - april 2017

PS! Vidste du iøvrigt, at alle danske virksomheder er pligtige at rådføre sig med deres arbejdsmiljøorganisation, når der skal indkøbes møbler eller andet, der har en indflydelse på arbejdsmiljøet?

 

3 ting, alle bør vide om APV

Arbejdspladsvurdering er en pligt, danske virksomheder har, men når I nu SKAL gøre det, så sørg for at gøre det på en måde, hvor I får mest muligt ud af det: Et bedre arbejdsmiljø OG gladere medarbejdere fx

Det allervigtigste ved jeres APV er, at den bliver gjort færdig og helst hurtigt - Aprilis arbejdsmiljø hjælper jer med at lave en realistisk handlingsplan OG føre den ud i livet.

APV skal være nemt - Med vores skræddersyede løsninger, er det interne ressourceforbrug minimalt og processen hurtig.

Hvis I giver en kop kaffe, så får I mine bedste råd og et godt tilbud på jeres næste arbejdspladsvurdering.

/Pernille Andersen - maj 2018

Webdesign - Mediestorm ApS